2025-01-03

Valstybės tarnautojų pareigybių aprašymo ir vertinimo proceso monitoringo įdomioji statistika ir rekomendacijos

Viešojo valdymo agentūra atliko valstybės tarnautojų pareigybių aprašymų rengimo ir vertinimo proceso monitoringą ir dalijasi įdomiąja statistika:
 
1.    Dažniausiai pareigybėms priskiriamos teisės aktų ir administracinių sprendimų įgyvendinimo ir laikymosi priežiūros, administracinių paslaugų teikimo ir administracinių sprendimų priėmimo veiklos sritys.

2.    Dažniausiai reikalaujamos studijų kryptys, priskiriamos socialinių mokslų krypčių grupei (ekonomika, socialinis darbas, politikos mokslai), teisės grupei (teisės kryptis) bei verslo ir viešosios vadybos krypčių grupei (viešasis administravimas, vadyba ir finansai).

3. Privalomas užsienio kalbos mokėjimas yra nustatytas beveik 24 proc. pareigybių aprašymų. Dominuoja anglų kalba.

Nauja redakcija išdėstytoje Metodikoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2023 m. gruodžio 20 d. nutarimu Nr. 998 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 m. lapkričio 28 d. nutarimo Nr. 1176 „Dėl Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo įgyvendinimo“ pakeitimo“, įsigalioję pakeitimai nuo 2024 m. sausio 1 d.:

  • Panaikintas pareigybės veiklos sričių skirstymas į bendrąsias ir specialiąsias veiklos sritis.
  • Nebeliko pareigybės veiklos sričių, kurios yra vidaus administravimo sritys (pvz., personalo administravimas, viešieji pirkimai, vidaus auditas ir t. t.), taip pat nebeliko veiklos srities – stebėsena ir analizė. 
  • Papildyta naujomis pareigybės veiklos sritimis. Pvz., diplomatinės tarnybos institucijų ar prekybos atstovybių užsienyje funkcionavimo užtikrinimas; pagalba valstybės ar vietos valdžią įgyvendinantiems asmenims atliekant jiems nustatytas funkcijas. 
  • Papildyta dėl privalomai nustatomų specialiųjų reikalavimų, jeigu pareigybei priskirta atstovavimo teismuose ir (ar) išankstinio ginčų nagrinėjimo ne teismo tvarka institucijose funkcija (teisinis išsilavinimas ir teisinio darbo patirtis).
  • Patikslintas specializacijos apibrėžimas.
  • Patikslinta dėl užsienio kalbos reikalavimo nustatymo (pareigybėms, kurioms užsienio kalbos mokėjimo lygis nustatomas pagal poreikį, jis negali būti žemesnis kaip B1).
  • Nustatyta, kad profesinių kompetencijų aprašymus tvirtina valstybės tarnautoją į pareigas priimantis asmuo arba kolegialios institucijos vadovas.
  • Papildytas Metodikos 3 priedo pareigybių sąrašas, kurioms gali būti nustatoma kita specifinė veiklos sritis (Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstaigos, Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigos, Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos įstaigos ir Lietuvos Respublikos žvalgybos kontrolierių įstaigos valstybės tarnautojų pareigybės, padedančios kontrolieriams vykdyti jų funkcijas).
  • Metodika papildyta nuostata, kad sprendimą dėl konkretaus vadovaujamo darbo patirties reikalavimo I pareigybės lygmens pareigybėms, atsižvelgdamas į įstaigos veiklos pobūdį ir dydį, keliamus veiklos tikslus ir rezultatus bei kitas objektyviai pagrįstas aplinkybes, priima įstaigos vadovą į pareigas priimantis asmuo arba į pareigas priimančios kolegialios institucijos vadovas
  • Pasikeitė kai kurių valstybės tarnautojų pareigybių lygmuo, atsižvelgiant į nuo 2024 m. sausio 1 d. įsigaliojusius VTĮ pakeitimus (pvz., savivaldybės kontrolieriaus pareigybė iš II lygmens perkelta į I lygmenį, teismo kancleris – iš I lygmens į II lygmenį).

VVA dalijasi dažniausiai pasitaikančiais netikslumais rengiant pareigybių aprašymus:
1.    Funkcijose neatsispindi poreikis mokėti užsienio kalbą.
2.    Pareigybės specializacija negalėtų būti orientuota į vidaus administravimo veiklą, kadangi pagal VTĮ vidaus administravimo veiklos nebelaikomos valstybės tarnautojų veiklomis, pvz. „viešieji pirkimai, ataskaitų rengimas, turto valdymas“. 
3.    Pareigybės specializacija turėtų būti nukreipta į pasirinktą veiklos sritį, o ne į įstaigos nurodytas papildomas funkcijas.
4.    Seniūno pareigybei neturi būti nustatoma darbo veiklos srityje patirtis, nes nenustatoma veiklos sritis, t. y. nustatant tokiai pareigybei patirties reikalavimą, nustatomas reikalavimas – 5 m. darbo patirtis, nenurodant konkrečios srities.
5.    Ne visos įstaigos ar pareigybių aprašymų rengėjai teisingai supranta teisės aktų ir administracinių sprendimų įgyvendinimo ir laikymosi priežiūros veiklos sritį bei funkcijas. Teisės aktų ir administracinių sprendimų įgyvendinimo ir laikymosi priežiūra viešuoju administravimu laikoma tik tada, kai veiklų vykdymas yra užtikrinamas jas vykdančiam viešojo administravimo subjektui suteiktais įgaliojimais duoti teisės aktų nustatytus privalomus vykdyti nurodymus nepavaldiems asmenims.
6.    Pasitaiko atvejų, kai įstaigos, pvz. įstaigos prie ministerijos, netinkamai pasirenka veiklos sritį, pvz., pagalba valstybės ar vietos valdžią įgyvendinantiems asmenims atliekant jiems nustatytas funkcijas, išskyrus vidaus administravimo funkcijas, kaip jos apibrėžtos VAĮ. Minėtą veiklos sritį gali rinktis ribotas valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų ratas, t. y. minėta veiklos sritis gali būti nustatyta tam tikrų įstaigų pareigybėms, kurios padeda valstybės ar vietos valdžią įgyvendinantiems asmenims (Seimui, Respublikos Prezidentui, Vyriausybei, teismui, savivaldybės tarybai, savivaldybės merui) atlikti jiems nustatytas funkcijas.
7.    Gauti duomenys rodo, kad „Kitos specifinės veiklos sritys“ kartais nurodomos pažeidžiant Metodikos 3 priedo nuostatas, t. y. nustatant minėtą veiklos sritį tokioms pareigybėms, kurios nepatenka į minėtą sąrašą. 

Kviečiame naudotis parengtomis Rekomendacijomis dėl valstybės tarnautojų pareigybių valstybės ir savivaldybių institucijose ir įstaigose aprašymo/rengimo ir vertinimo, minėtas rekomendacijas rasite Rekomendacijos - Viešojo valdymo agentūra 
Taip pat primename, kad atsakymus į aktualius klausimus dėl pareigybių aprašymų, jų rengimo galima rasti DUK skiltyse „Pareigybės aprašymas“, „Pareigybių statuso keitimas ir su tuo susiję klausimai“.